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Laboratoire d’analyse et d’architecture des systèmes

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77documents trouvés

18602
01/12/2018

Trottinettes électriques: Instrumentation, modélisation, simulation et contrôle sous Arduino

A.SIVERT, V.BOITIER, A.FAQIR, F.BETIN, T.LEQUEU

LTI, ESE, UPJV, UFR

Revue Scientifique : La Revue 3E.I, Vol.91, Décembre 2018 , N° 18602

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01695380

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Résumé

Une trottinette électrique constitue un support technologique intéressant, ludique, peu cher, facilement instrumentable et assez facilement modélisable. L'électronique de mesure, de commande et l'électronique de puissance associées pour un tel système sont modifiables sans problème de coût ou de sécurité. Cet article s'inspire des travaux réalisés lors d'étude avec des étudiants de 2 ème année d'IUT. La modélisation du dispositif, et de son instrumentation sont présentées avec différentes stratégies de contrôle réalisées en simulation sous Isis et Matlab et mis en oeuvre expérimentalement en utilisant des cartes Arduino.

146899
18091
16/11/2018

Energy-Harvesting Powered Variable Storage Topology For Battery-Free Wireless Sensors

F.EL MAHBOUBI, M.BAFLEUR, V.BOITIER, J.M.DILHAC

ESE

Revue Scientifique : Technologies, Vol.6, N°4, 106p., Novembre 2018 , N° 18091

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01926169

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Abstract

This paper presents a novel energy storage architecture aimed at providing the energy autonomy of battery-free wireless sensors powered by energy harvesting. It is based on a concept of adaptive storage using ultra-capacitors and allows meeting contradictory compromises: fast initial startup (small capacitance value) to be able to supply the load as quickly as possible, storage of a large amount of energy (big capacitance value) to increase the energy autonomy of the load and providing a pre-regulated voltage. Compared to previously published structures, the proposed architecture is much less complex and exhibits 92% energy utilization efficiency.

145452
18577
29/10/2018

Banc de caractérisation de récupérateurs d’énergie vibratoire : Application sur dispositif piézoélectrique pour l’alimentation de capteurs communicants sans fil.

F.HUET, V.BOITIER

ESE

Manifestation avec acte : Colloque sur l'Enseignement des Technologies et des Sciences de l'Information et des Systèmes ( CETSIS ) 2018 du 29 octobre au 31 octobre 2018, Fes (Maroc), Octobre 2018, 6p. , N° 18577

Lien : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02042832

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Résumé

La caractérisation électromécanique des systèmes dynamiques utilisés pour la récupération d'énergie vibra-toire est souvent complexe et fastidieuse. Dans cet article, nous présentons un banc de test contrôlé par un ordinateur, permettant de piloter automatiquement la fréquence et l'accélération d'un pot vibrant, la résistance électrique de charge et de relever la tension électrique délivrée par un générateur piézoélectrique. Les instruments sont pilotés avec Matlab en utilisant le langage SCPI des appareils. Les résultats des mesures permettent de valider le comportement du récupérateur d'énergie pour un environnement donné. Certains phénomènes et des paramètres de modélisation du système étudié peu-vent être identifiés. Ce banc de test est accessible aux laboratoires, mais également pour des étudiants voulant connaître les performances détaillées d'un dispositif de récupération d'énergie vibratoire, dans le cadre de projet sur l'alimentation de capteurs communicants sans fil. Mots clés : Banc de test automatisé, asservissement en accélération, générateur piézoélectrique.

146717
18394
17/10/2018

Study of Photovoltaic Cells Implantation in a Long-Endurance Airplane Drone

V.MARTINEZ, F.DEFAY, L.SALVETAT, K.NEUHAUS, M.BRESSAN, C.ALONSO, V.BOITIER

ISAE, EXT, ISGE, ESE

Manifestation avec acte : International Conference on Renewable Energy Research and Applications ( ICRERA ) 2018 du 14 octobre au 17 octobre 2018, Paris (France), Octobre 2018, 5p. , N° 18394

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01924131

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Abstract

Applications of unmanned aerial vehicle (UAVs) are expanding for long-endurance mission such as agricultural inspection, fire prevention and many others. Photovoltaic cells can be added to the wing surface and extend the global endurance of the UAV. This paper builds a model of the whole system and estimates the energy savings that can be achieved for different cell technologies and different types of missions. Furthermore, the impact of airplane movement (roll) on the performance of the maximum power point tracking control algorithm (MPPT) is studied

145373
18091
09/05/2018

Energy-Harvesting Powered Variable Storage Topology For Battery-Free Wireless Sensors

F.EL MAHBOUBI, M.BAFLEUR, V.BOITIER, J.M.DILHAC

ESE

Manifestation avec acte : International Conference on Modern Circuits and Systems Technologies (MOCAST) on Electronics and Commuications ( MOCAST ) 2018 du 07 mai au 09 mai 2018, Thessaliniki (Grèce), Mai 2018 , N° 18091

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01747946

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Abstract

This paper presents a novel energy storage architecture aimed at providing the energy autonomy of battery-free wireless sensors powered by energy harvesting. It is based on a concept of adaptive storage using ultra-capacitors and allows meeting contradictory compromises: fast initial startup (small capacitance value) to be able to supply the load as quickly as possible, storage of a large amount of energy (big capacitance value) to increase the energy autonomy of the load and providing a pre-regulated voltage. Compared to previously published structures, the proposed architecture is much less complex and exhibits 92% energy utilization efficiency.

143237
18089
09/05/2018

A power management system using reconfigurable storage scheme for batteryless wireless sensor nodes

A.SISKOS, F.EL MAHBOUBI, V.BOITIER, M.BAFLEUR, T.LAOPOULOS

ESE, Thessaloniki

Manifestation avec acte : International Conference on Modern Circuits and Systems Technologies (MOCAST) on Electronics and Commuications ( MOCAST ) 2018 du 07 mai au 09 mai 2018, Thessaliniki (Grèce), Mai 2018 , N° 18089

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01753877

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Abstract

The expanding network of wireless sensors nodes for IoT applications requires autonomous and low power systems. Supercapacitors (SCs) and energy harvesters manage to replace batteries, offering power autonomy and lifetime. In this work, it is presented a power management system that uses a reconfigurable SC scheme as storage media that is capable to store sufficient energy, while presenting a rapid initial charging. The system is implemented in CMOS 0.35μm AMS technology and consists of a reconfigurable bank of SCs, which is the power source of the node, a control unit and a LDO providing constant output voltage for the wireless sensor node (WSN).

143233
17588
17/11/2017

Autonomous power supply for aeronautical health monitoring sensors

M.BAFLEUR, V.BOITIER, D.BRAMBAN, J.M.DILHAC, X.DOLLAT, J.FEAU, S.JUGE

ESE, AIRBUS France, I2C, ALTRAN

Manifestation avec acte : International Conference on Micro and Nanotechnology for Power Generation and Energy Conversion Applications ( PowerMEMS ) 2017 du 14 novembre au 17 novembre 2017, Kanazawa (Japon), Novembre 2017, 4p. , N° 17588

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01702057

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Abstract

New applications of embedded systems are envisioned in the context of aeronautics. However, the increasing burden of on-board cabling requires wireless solutions. Moreover, concerns such as safety or system lifetime often preclude the use of electrochemical energy storage. Ambient energy capture, storage and management are therefore key topics. In this paper we illustrate these concepts by describing an actual implementation in the engine harsh environment of an Airbus A380. A thermogenerator was used to harvest ambient energy and the electronics associated with it allows the local system being energy autonomous. All items were devised and tested in order to meet the criteria of DO-160G aeronautical standard. The set of equipment was mounted on aircraft, and submitted to tens of test flights during roughly a year, in very various flight conditions.

142753
17214
10/05/2017

Thermogeneration harvesting in an aeronautical application, from specification to realization

V.BOITIER, M.BAFLEUR, P.DURAND ESTEBE, J.M.DILHAC

ESE

Manifestation avec acte : Journées Nationales sur la Récupération et le Stockage d'Energie ( JNRSE ) 2017 du 09 mai au 10 mai 2017, Lyon (France), Mai 2017, 2p. , N° 17214

Lien : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01546372

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Abstract

In this paper, we present results related to a thermoelectric harvesting system developed for powering a SHM datalogger installed in an Airbus A380 closed to the engine.

140455
17183
01/01/2017

Autonomie énergétique des systèmes embarqués sans fil et sans batterie

J.M.DILHAC, V.BOITIER

ESE

Ouvrage (auteur) : Autonomie énergétique des systèmes embarqués sans fil et sans batterie, ISTE Ltd, N°ISBN 978-1-78405-229-4, Janvier 2017, 170p. , N° 17183

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01531310

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Abstract

Cet ouvrage examine la question de l'autonomie énergétique des systèmes embarqués sans fil, en particulier dans le contexte aéronautique où la problématique du poids et de la complexité du câblage électrique sont essentiels, alors que de nouveaux besoins en termes de réseaux de capteurs apparaissent. Cet ouvrage propose des éléments de réponse à travers des applications utilisant la récupération de l'énergie ambiante. Il décrit tout d'abord le cadre général des réseaux de capteurs sans fil et de l'autonomie énergétique. Les architectures de circuits de traitement de l'énergie sont ensuite abordées. Enfin sont détaillées des applications concrètes, dont plusieurs ont été testées en vol.

140312
16647
09/12/2016

Self-Powered Adaptive Switched Architecture Storage for Ultra-Capacitors

F.EL MAHBOUBI, M.BAFLEUR, V.BOITIER, J.M.DILHAC

ESE

Affiche/Poster : International Conference on Micro and Nanotechnology for Power Generation and Energy Conversion Applications ( PowerMEMS ) 2016 du 06 décembre au 09 décembre 2016, Paris (France), Décembre 2016, 1p. , N° 16647

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01754705

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143356
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